img

Hjemmeside analyse: Vores 4-trins guide + værktøjer & eksempler for at komme i gang

Problemet med meget af det indhold, der dækker en hjemmeside analyse, er, at udtrykket “hjemmeside analyse” kan henvise til en masse forskellige ting – og mange af artiklerne og vejledningerne derude behandler virkelig kun en type analyse og en måde at gøre det.

De viser dig muligvis, hvordan du f.eks. foretager en dybdegående  Loadhastigheds-analyse eller foretager en SEO-revision af din hjemmeside. Men for virkelig at måle dit hjemmesides status, skal du vide, hvordan du udfører en komplet hjemmeside-revision – inklusivt søgemaskineoptimering (SEO), webstedshastighed, konkurrencedygtigheds-analyse, brugeroplevelse og mere.

Med henblik herpå vil Tiny Bird forsøge at guide dig gennem vores fire-trins hjemmeside analyse proces og forklare de trin, der er nødvendige for at udføre dette. 


Sådan laver du en hjemmeside analyse


Sådan foretages webstedsanalyse

Mange af vejledningerne til hjemmeside analyser, som vi har set har fokus på den taktiske dataindsamlingsdel af processen – men dette er egentlig kun en del af processen. Det hjælper dig med at få adgang til data og oplysninger om din hjemmesides ydeevne, men det forklarer ikke, hvordan du:    

  • Opret og forstå dit mål med analysen
  • Forstå dataene
  • Brainstorm hvordan du forbedrer din hjemmeside
  • Foretag ændringer og optimer kontinuerligt din hjemmeside

Læs mere for at høre om vores firetrins-proces som vi anbefaler, for at hjælpe marketingfolk og UX-professionelle med at udføre en værdifuld og relevant hjemmeside analyse.

For at opsummere ovenstående for du her vores 4-trins tjekliste for hver hjemmeside analyse, du udfører:     

  • Sæt din intention og mål
  • Kortlæg din ideelle rejse
  • Mål hvad der rent faktisk sker
  • Brainstorm årsager og løsninger

Derefter er det bare at teste og gentage det, indtil du har fået de resultater, du leder efter.

Tjekliste for hjemmeside analyse

Trin 1: Start med at finde din intentioner med eller dit mål med hjemmeside analysen

Selvom vi anbefaler at udføre hjemmeside analyser regelmæssigt, betyder det ikke, at du skal analysere din hjemmeside bare for sjovt. Realiteten er, at enhver analyse skal have et formål. Måske ser du højere afvisningsrater end normalt på hele webstedet, og du vil f.eks. komme til bunds af ​​dette porblem. Eller du har måske lanceret en ny landings-side, der ikke konverterer, som du forventede, eller måske har du set din SEO-trafik falde på tværs af flere centrale hjemmesider. Uanset hvilken katalysator du må have, er det vigtigt at få en klar forståelse af, hvorfor du kører en analyse af din hjemmeside- til dels fordi den underliggende hensigt bestemmer objektivet, som du ønsker dig for den færdige analyse, samt den software, du har brug for få analysen udført.

Trin 2: Kortlæg din ideelle webstedstur

Uanset hvilket aspekt af din hjemmeside, du ser på, har du en baseline eller et ideelt scenario, du kan sammenligne dine resultater med. Derfor er det næste trin at kortlægge den ideelle webstedstur, du vil have brugere til at følge – helt fra det første trin (for eksempel Google-søgeresultater) til det sidste (udfylde en formular til anmodning om demo på en destinationsside, for eksempel).

Det inkluderer hver side derimellem, som du vil have brugere til at besøge, hver mikrokonvertering, der fører dem videre gennem din salgstragt, og det sætter numre til disse konverteringer.

Her er et eksempel på, hvordan den rejse kan se ud: Google Annonce -> Landingsside -> Formular til anmodning om demonstration Når du ved, hvordan din ideelle rejse ser ud, og du kender intentionen med din analyse, kan du begynde at antage, hvad der forårsager afbrydelsen.

Denne hypotese bestemmer, hvilken type hjemmeside analyse du laver. For eksempel ved hjælp af vores forenklede eksempelrejse ovenfor, hvis opdelingen sker mellem en Google-annonce og dens destinationsside, kan du antage, at siden ikke indlæses hurtigt nok. I dette tilfælde ønsker du at foretage en sidehastigheds-analyse.





Trin 3: Test for at se, hvad der faktisk sker

I de første 2 trin talte vi om at indstille de ting, du allerede ved om din hjemmeside – f.eks. Den ideelle konverteringsrejse og eventuelle problem-metrikker. Nu er det tid til at grave dybere ned i, hvad der faktisk sker på din hjemmeside. Dette er det trin de fleste webstedsanalyse-indhold taler om. Det er også det trin, hvor processen varierer meget baseret på den type hjemmeside analyse, du laver – det være sig en konkurrencedygtig analyse, SEO-analyse, UX-analyse eller noget andet. Hvis du vil analysere brugeroplevelsen på din hjemmeside, kan du bruge heat-map, sessionoptagelser og andre værktøjer, der hjælper dig med at se, hvordan virkelige brugere opfører sig på tværs af din hjemmeside. Oplysninger om klikadfærd, rulning med mere tilføjer kontekst og kvalitativ feedback til de numeriske data, du muligvis ser i Google Analytics og andre webanalyser og analyseværktøjer.

Trin 4: Sammenlign virkeligheden med dine ønsker og brainstorm årsager og løsninger

På dette tidspunkt har du to datasæt:

  • Din mål og konverteringssti
  • Hvad der virkelig sker lige nu på din hjemmeside

Det sidste trin er at finde ud af, hvorfor der er uoverensstemmelser mellem disse to (forudsat at der er), og hvordan du kan ordne dem for at bringe den virkelige situation nærmere dit mål.

Når du har brainstormet mulige årsager og løsninger, er det tid til at implementere disse ændringer og fortsætte med at overvåge din hjemmeside for at se, hvordan disse ændringer påvirker din SEO, UX, sidehastighed osv. Det er her regelmæssig hjemmeside analyser kommer til at spille en vigtig rolle ved at hjælpe dig med at holde styr på forbedringer, fange eventuelle nye problemer der opstår, og optimer din hjemmeside yderligere.

De hjemmeside analyse værktøjer, du har brug for

Vores firetrinsproces er universel – den giver dig mulighed for bedre at forstå og rette dit websteds ydelse, uanset hvilket objektiv du ser igennem. Du har dog brug for forskellige webstedsanalysesoftware afhængigt af den type analyse, du udfører.

Nedenfor deler Tiny Bird vores anbefalinger til:    

  •  UX-analyse-software til websted
  • SEO-værktøjer til on-page og teknisk SEO-analyse
  • Konkurrent websiteanalyse

Til hjemmeside UX-analyse:
Crazy Egg

Crazy Eggs værktøj en af ​​de bedste måder til at få en fornemmelse af, hvordan virkelige brugere opfører sig på dn hjemmeside – og det er derfor, det er vores valg for at gennemføre UX-audits på hjemmesider. Med Crazy Egg kan du se brugerens klikadfærd på tværs af 5 forskellige rapporter kaldet Snapshots:

  • Heatmaps
  • Rullekortrapporter
  • Konfetti-snapshots
  • Overlay-rapporter
  • Liste rapporter
Her er et eksempel på vores Confetti-rapport, filtreret efter henvisningskilde.

Kort sagt viser hvert af disse snapshots, hvor på en hjemmeside brugerne klikker. Derefter giver Confetti, Overlay og List rapporter dig mulighed for at grave dybere ned i, hvordan 22 forskellige brugersegmenter opfører sig, hvilket gør det lettere at overskue:   

  •   Uanset om de følger din ideelle kunderejse eller ej
  • Elementerne på en side, som dine ideelle kunder beskæftiger sig med oftest
  • Kvaliteten af ​​trafik til en hjemmeside

Med denne viden kan du mere effektivt diagnosticere (og rette) friktionspunkter, hvor brugere sidder fast eller på anden måde falder fra vejen til konvertering.

Til SEO-analyse: Ubersuggest

For SEO-rapporter og -analyse kan du ikke slå Ubersuggest’s SEO-checker. Deres domæne- og nøgleordanalysesoftware analyserer automatisk ethvert domæne eller nøgleord, du indtaster.

Værktøjet gør hurtigt arbejde med at visualisere din (eller dine konkurrenter) hele SEO-arkitektur.

Med Ubersuggest kan du:

  • Få en oversigt på højt niveau af hele domænet
  • Identificer top SEO sider og indhold (ved hjælp af backlinks og sociale mediedele)
  • Se forslag til søgeord og link-building muligheder

Derefter kan du hurtigt og nemt løse SEO-problemer og proaktivt målrette nye søgeord og backlinks.

Til konkurrent hjemmeside analyse: SimilarWeb

SimilarWeb er vores første valg, når du har brug for at analysere dine konkurrenters hjemmesider for at se, hvordan din måler sig op med dem.

Med SimilarWeb-platformen kan du afsløre dine konkurrenters analyser og digitale marketingstrategier, herunder:

  • Samlede besøg
  • Hjemmeside trafikandel
  • Key engagement forhold

Du kan også indstille intelligente, informerede benchmarks for din egen hjemmeside baseret på dine konkurrenters ydelse.

Effektiv hjemmeside analyse

At udføre en analyse, der faktisk hjælper med at forbedre din hjemmesides ydeevne, er ikke en et-trins proces. Du har brug for mere end bare hjemmesidedata – du har brug for en ramme så du bedre forstår disse data og en proces til at foretage ændringer baseret på dem. Med værktøjerne ovenfor og vores 4-trins-proces, som vi skitserede, er du klar til at udføre en hjemmeside analyse på den rigtige måde – så du virkelig kan forstå den aktuelle tilstand af din hjemmeside og planlægge en vej fremad.